池上創 / So Ikegami
※池上創のその他の作品は最下部をご覧ください
Profile
2000年神奈川県生まれ。
2024年富山ガラス造形研究所研究科卒業。現在多摩美術大学工芸学科ガラス研究室副手。2023年「めくる、くぐる」(クマ財団ギャラリー / 東京)、2024年「grid next: Emerging Artists Showcase」(biscuit gallery / 東京)などグループ展多数。
2021年第一回宮若国際芸術トリエンナーレTRAiART 入賞。2022年 ART AWARD TOKYO MARUNOUCHI グランプリ、オーディエンス賞受賞。2023年 B-OWND Gallery(東京)にて常設展示、UNIQLO CM「UVカット Life と Wear / 夏の美術館」篇に作品貸し出し、GINZA SIX ガーデンにてインスタレーション作品展示。
Born in Kanagawa in 2000.
Graduated from the Advanced Research Studies Program, Toyama Institute of Glass Art in 2024. Working as an assistant at Glass Program, the Department of Ceramic, Glass, and Metal Works of Tama Art University. Group exhibitions: 2023 “mekuru, kuguru” Kuma Gallery (Tokyo); 2024 “grid next: Emerging Artists Showcase” biscuit gallery (Tokyo) and more. Selected for 2021 The 1st MIYAWAKA TRIENNALE TRAiART. Award: Grand Prize and Audience Prize at ART AWARD TOKYO MARUNOUCHI in 2022. His work was used for TVCM of UNIQLO in 2023. Installation of artwork: 2023 at GINZA SIX Garden; at B-OWND Gallery as a permanent display.
Statement
私の制作動機の根底には、現代社会における抑圧や、工芸とアートを分類することによって生じる制限からの解放を求める強い衝動があります。その一方で、日々成長する植物や、川を流れる水など、自然界にエネルギーが発散される瞬間を目の当たりにするとき、私自身の魂がさまざまな抑圧から解放されるのを感じます。そんな私が、制作の素材として扱うガラスは透明性が高く、高温で自在に形状を変え、冷却することでその形を固定することができます。私はガラスが持つこの特性を活かして、自然の瞬間的なエネルギーと、「抑圧から解放されたい」という自身の衝動的なエネルギーを形として一体化させ、ガラスの中に作品として永遠に留めます。こうした制作を通して、既存の枠にとらわれないガラスアートの新たな表現を日々探求しています。
At the root of my motivation for creating art is a strong urge to free myself from the oppression of modern society and the limitations imposed by the classification of craft and art. On the other hand, when I see the energy emanating from the natural world, such as plants growing day by day or water flowing in a river, I feel my own soul being released from various oppressions. Glass, which I use as a material for my work, is highly transparent and can freely change its shape at high temperatures, and can be solidified when cooled. I utilize this characteristic of glass to unite the instantaneous energy of nature and my own impulsive energy to “free myself from oppression” into a form and keep them in the glass eternally as a piece of art. Through these creations, I am constantly exploring new forms of expression in glass art that are not bound by existing frameworks.