大浦雅臣 / Masaomi Oura
※大浦雅臣のその他の作品は最下部をご覧ください
Profile
1977年東京都生まれ。
2005年武蔵野美術大学大学院造形研究科美術専攻日本画コース修了。
2018年「創造的破壊 ヨーゼフ・シュンペーターより」(たましんギャラリー / 東京)、2023年「Future Classic -未来の古典-」(日本橋三越本店 / 東京)など個展多数。
2016年「堂島リバーアワード」(堂島リバーフォーラム / 大阪)、2021年「第8回トリエンナーレ豊橋 星野眞吾賞展 明日の日本画を求めて」(豊橋市美術博物館 / 愛知)などグループ展に多数参加。
2020年第1回三越伊勢丹・千住博日本画大賞展、三越美術部賞受賞。
2018年紫雲山瑞聖寺(東京)に作品収蔵。
Born in Tokyo in 1977.
Received MFA in Nihonga from Musashino Art University in 2005.
Solo exhibitions: 2018 “Creative Destruction from Joseph Schumpeter” TAMASHIN Culture Foundation (Tokyo); 2023 “Future Classic” Nihombashi Mitsukoshi Main Store (Tokyo) and more. Group exhibitions: 2016 “Dojima River Awards” DOJIMA RIVER FORUM (Osaka);
2021 “8th Prize at Hoshino Shingo Prize, the Triennial Competition in Toyohashi, Seeking the Artists of Tomorow” Toyohashi City Museum of Art and History (Aichi) and more.
Awards: 2020 The first Mitsukoshi Isetan, Hiroshi Senju Japanese painting award exhibition Associate grand prix (Mitsukoshi Isetan prize).
Collections: 2018 Zuisho-Ji Temple (Tokyo).
Statement
7歳の頃、私はナイフを持った通り魔に遭った。
奇跡的に無傷で助かった7歳の私は、「なぜ人は死ぬのに生きるのか?」という大きな矛盾にぶつかる。
モチーフであるメカ龍は、矛盾の象徴だ。近代西洋の象徴である機械と、古代東洋・自然崇拝の象徴である龍が共存した身体。
日本に古くから伝わり形成された素材で、新たな世界を創造している。
矛盾を抱えたメカ龍は生きることの矛盾を乗り越え、大きく飛び立つ。
When I was seven years old, I came across a random attacker. I miraculously survived unharmed, but ran into a great contradiction: “Why do we people, being mortal, live?”
My motif “Mecha dragon” is a symbol of contradiction. Machines, a symbol of Western modernity, and the dragon, a symbol of the ancient East and nature worship, coexist in its body. I create a new world with materials that have been handed down and formed in Japan since ancient times.
Mecha dragon, itself having contradictions, flies high overcoming the contradiction of living.