高橋まき子 / Makiko Takahashi
Profile
1998年 武蔵野美術大学短期大学部工芸デザイン科卒業
2000年 東京ガラス工芸研究所卒業
【個展】
2007年 高橋まき子ガラス展(ギャラリー・ビーエイブル/東京)
2009(~2013)年 高橋まき子ガラス展(足利ギャラリー/福島)
2013(~2018)年 高橋まき子展Ⅰ~Ⅵ(arton art gallery/京都)
2019年 高橋まき子展(ギャラリEN陶REZ/神戸)
2021年 “PARABORA DREAMER”(石川画廊/東京)
2023年 「風笑う」(Gallery蚕室/東京)「サレンダー・サラマンダー」(ギャラリー・ルヴァン/東京)
【その他・展覧会】
2007年 “New Glass Review28”(コーニング美術館/USA)
2014年 “GLASS NOW”(National Liberty Museym/USA)審査員賞受賞
2015年 “Glass Works2015”(ギャラリー田中/東京)
2016年 「ダリも魅せられた神秘の技法パート・ド・ヴェール展」 (石川県能登島ガラス美術館/石川)
2019年 「光の在り処」 (悠遊舎ぎゃらりぃSAPPORO/北海道) “Small Favors2019”(Cray studio/USA)
2020年 “Recommend2020”(シルクランド画廊/東京)
2021年 “LIGHT&SHADOW”(RedmoonArtglassGallery/AUS) 「掌の小宇宙」(悠遊舎ぎゃらりぃSAPPORO/北海道) KOGEI Art Fair Kanazawa2021(ハイアットセントリック金沢/石川)
2022年 Art Fair Tokyo 2022 “FutureArtistTokyo2022”(東京) KOBE ART MARCHE 2022(神戸) “EXPANDING HORIZONS”(招待出品/UK) KOGEI Art Fair Kanazawa2022(石川)
2023年 Collect Art Fair 2023(UK) 「アナザーワールド」不思議でリアルな世界(富山市ガラス美術館/富山) 「掌の小宇宙」(悠遊舎ぎゃらりぃSAPPORO/北海道) “GAZING ONES” (富貴三義美術館/台北) “瑠璃幾分熟・国際ガラス交流展(新竹瑠璃博物館/台北) KOGEI Art Fair Kanazawa2023(石川)
Statement
睡眠時の「夢」の領域。それは何処までもひろがる深海や宇宙と似ている。
私はその静けさに満ちた漆黒の世界が好きだ。人間が忘れかけてしまったであろう「共通の記憶」が其処に存在し、透明なパイプを通して外側の宇宙へと繋がっている事を思いださせてくれる。
私たちは忙殺される日常の中で、その繊細な感覚を忘れてしまいがちな生き物である。
だからこそ日々の瞑想や睡眠(夢)の中で、私は原始的な感覚を頼りに無意識の領域を探索する。其処には繊細な光を纏い、妖艶に舞い踊る幻想生物が無数存在している。
私にとっての「制作」とは、生命力溢れる彼らのイメージやエネルギーを、大切になぞるように再現してゆく行為だ。
粘土を触り、指を動かし、そこに命を吹きこむように形造ることに意識を集中する。
「共通の記憶」はもしかすると一生かけてもわからない事なのかもしれない。
だが、それを探し続ける行為そのものが大切な事であり芸術なのだと考えている。
The field of “Dreams” that we see at night is like ocean depths or universe that spread endlessly.
I love the deep black world here wrapped in tranquility.
I feel that the “mutual memory” human have been forgotten exists there, and it reminds me that through a transparent line, we are connected to the outside of the universe.
In a hectic life, we humans tend to forget this delicate esthesia.
That is why in everyday meditation and sleep or dream, I search for unconscious field counting on my primitive sensations.
There is a myriad of fantasy creatures wearing soft light and dancing in a voluptuous way.
For me, “production” is an act of reproducing their images and energy that is full of vitality carefully by tracing them.
I touch the clay, I move my fingers and focus my mind shaping it as if I bring life to it.
Perhaps, the “”mutual memory”” is something that I might not know eternally. However, I believe that the action to continue pursuing it is essential, and this is what art is.