高嶋英男 / Hideo Takashima

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1981年東京都生まれ。
2014年東京藝術大学大学院彫刻専攻修了。
2017年「Bonito Sculpture」(Koki Arts/東京)、2020年「高嶋英男展」(ギャラリーQ/東京)、2022年「一万年も一日も」(ビリケンギャラリー/東京)など個展多数。
2020年「メイド・イン・フチュウ 公開制作の20年」(府中市美術館/東京)、2022年「地つづきの輪郭」(セゾン現代美術館/長野)、2023年「清州工芸ビエンナーレ」(Culture Factory/韓国)などグループ展やアートフェアに参加。
受賞多数。2011年第14回岡本太郎現代芸術賞入選。

Born in 1981 in Tokyo. 
Awarded MFA in sculpture from The Graduate School of Tokyo University of the Arts in 2014. 
Solo exhibitions: 2017 “Bonito Sculpture” Koki Arts (Tokyo); 2020 “Hideo Takashima Exhibition” Gallery Q (Tokyo); 2022 “ichimannen mo ichinichi mo” BILLIKEN Gallery (Tokyo) and more.
Group exhibitions & Art Fairs: 2020 “Made in Fuchu Twenty Years of Open Studio Programs” Fuchu Art Museum (Tokyo); 2022 “jitsuzuki no rinkaku” Sezon Museum of Modern Art (Nagano); 2023 “The Cheongju Craft Biennale” Culture Factory (Korea) and more.
Won many prizes. Accepted to the 14th Taro Okamoto Award for Contemporary Art.

「からっぽに満たされる」は、人や動物などの顔の部分を花瓶や壺などの陶器の口に置き換えた作品のシリーズです。焼き物の土を使い、手びねりで中を空洞にしながら制作しています。顔には穴が空いておりその表情は見えませんが、佇まいや仕草などから一点一点の存在の輪郭を感じ取ることができます。「からっぽに満たされる」とは何もないということではなく、多様な可能性を内包する余白に満ちていることなのです。顔という特徴を表す部分があえてからっぽになることで、地と図が反転し、イメージが広がるきっかけが生まれます。

“Filled with Emptiness” is the series where humans’ or animals’ faces are replaced by the spout of vessels. I use clay for pottery and create hollows by hand. Even without facial expression, you can sense the presence of each of them from their posture and manner. “Filled with Emptiness” doesn’t mean there’s nothing. It rather means there are plenty of possibilities. By keeping the face left empty, which expresses the characteristics, inverts the ground and the figure, creating an opportunity for our images to expand.


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