加藤千佳 / Chika Kato

※加藤千佳 / Chika Katoのその他の作品は最下部をご覧ください
Profile
1994年兵庫県生まれ。
2022年神戸芸術工科大学大学院芸術工学研究科芸術工学専攻博士(芸術工学)学位取得。
2019年「ART Taipei」(台湾)、2024年「新竹市玻璃藝術節-晶采矽緻」(新竹市玻璃工藝博物館 / 台湾)などグループ展やアートフェアに多数参加。2021年国際工芸アワードとやま入選、2023年第9回現代ガラス展in山陽小野田隈審査員賞、Cheongju International Craft Competition AEROK賞、2024年新竹市金玻奨単一素材部門優秀賞など受賞多数。2021年「ガラス工芸作家100人 現代日本の精鋭たち(別冊炎芸術)」掲載。
Born in Hyogo in 1994.
Awarded a PhD in Art Engineering from the Graduate School of Kobe Design University in 2022.
Group exhibitions & Art fairs: 2019 “ART Taipei” (Taiwan), 2024 Hsinchu City Glass Art Festival – Splendid and Exquisite like Crystal” Glass Museum of Hsinchu City (Taiwan) and more.
Awards: 2021 International KOGEI Award Toyama, 2023 Jury Prize at the 9th Sanyo Onoda Contemporary Glass Art Exhibition; AEROK Award at the Cheongju International Craft Competition, 2024 Excellence Award in the Single Material Category at the Hsinchu City Golden Glass Awards and more.
Featured in “100 Glass Artists: Contemporary Elites of Japan (Special Issue of Engei-jyutsu Magazine)” in 2021.
Statement
私の作品は、日本固有の美意識「物の哀れ」―生命の儚さや時の移ろいに対する深い共感と静かな賞賛―を、ガラス素材を通じて現代的に表現しています。日常に潜む不完全さや、時の流れとともに変化してゆくかたちに美を見いだし、その儚い美を熱によってかたちを変えるガラスの特性を通して、移ろう瞬間の感覚として形にしています。
制作の着想は、ふと目にした自然の造形です。誰にも気づかれず、そっと美しい形を成す雪や霜が、水滴となって一瞬で消えゆく情景でした。その一瞬の美しさと儚さに心打たれ、「消えゆくものの記憶」をガラスに留めようと試みています。美しく儚い一瞬の感情と痕跡を、永続性と脆さをあわせ持つガラスに託し、時を越えた感覚の共有を目指します。
My work expresses the uniquely Japanese aesthetic of “mono no aware”—a deep empathy for the transience of life and a quiet appreciation for the passage of time—through the contemporary medium of glass.I find beauty in the imperfections latent in daily life and in the forms that change with the flow of time. Utilizing the ephemeral nature of glass, which transforms with heat, I visualize these transitional moments as fleeting sensations.
My inspiration comes from subtle forms found in nature. I was moved by a fleeting scene of snow and frost—delicate and unnoticed—melting into droplets and disappearing in an instant. That ephemeral beauty and transience inspired me to capture the “memory of things that vanish” within glass. Entrusting the beauty and fragility of a single moment to a material that embodies both permanence and delicacy, I aim to evoke a shared sense of timeless emotion.


