長谷川寛示 / Kanji Hasegawa

※長谷川寛示 / Kanji Hasegawaのその他の作品は最下部をご覧ください
Profile
1990年三重県生まれ。
2016年東京藝術大学大学院美術研究科彫刻専攻修了。同年、曹洞宗の大本山永平寺での修行を経て僧侶となる。2024年に還俗し、彫刻表現を通じて時間や歴史、文化の変容を探求する。儚さと普遍性を融合させた作品は、移ろう価値観や存在そのものの意味を問いかける。
2023年 「decay, remains」(KANA KAWANISHI GALLERY / 東京など個展多数。2022年「Têmporas/テンプラ KUROOBIANACONDA #4」(Sokyo Lisbon / ポルトガル)、2023年「跳躍するつくり手たち:人と自然の未来を見つめるアート、デザイン、テクノロジー 」(京都市京セラ美術館)などグループ展に多数参加。
Born in Mie in 1990.
Awarded M.F.A. in Sculpture at Tokyo University of the Arts in 2016. In the same year, after training at Daihonzan Eiheiji, one of the two head temples of Soto Zen, became a monk. In 2024, returned to lay life and has since been exploring transformations of time, history, and culture through sculptural expression. Creates works that merge ephemerality with universality, questioning shifting values and the very meaning of existence.
Solo exhibitions: 2023 “decay, remains” KANA KAWANISHI GALLERY (Tokyo).
Group exhibitions: 2022 “Têmporas KUROOBIANACONDA #4” Sokyo Lisbon (Portugal), 2023 “Visionaries: Making Another Perspective” Kyoto City KYOCERA Museum of Art and more.
Statement
机の上に飾った花を見ながら彫刻をつくることがある。花は作品が完成する前に枯れてしまうが、確かにここにあったという実感が作品となって手元に残る。この制作を通じて、作者である自分と彫刻の関係や「時間」という不確かなものについて興味をもった。
剥がれた金箔や、経年変化を伴った彫刻表現は、時間の経過を示すと同時に、枯れゆく花という儚い存在を自分の人生を超えて残るものへと変容させる。それは、花を見ている自分自身こそが儚いものであるという視座の変容をもたらす、時間的な跳躍でもある。
Sometimes I create sculptures while looking at flowers on my desk. The flowers wither before the work is completed, yet the feeling that they once truly existed remains in my hands in the form of the finished piece. Through this process, I became interested in the relationship between myself as the creator and the sculpture, as well as in the elusive nature of “time.”
The use of peeled gold leaf and sculptural expressions that bear traces of aging not only signify the passage of time, but also transform the fleeting presence of a fading flower into something that endures beyond my own lifetime. It is a temporal leap—one that shifts my perspective to reveal that I, the one gazing at the flower, am in fact the transient being.


